Regler för Tundlaheim Kampanjen


Allmänt

Konsekvenslajvande

Vi tror att en viktig del av att vara arrangör är att kommunicera sina visioner och ambitioner till deltagarna på ett tydligt sätt. Vi tror till och med att det är viktigare att vara tydlig och handfast med det man tror på än -vad- man faktiskt tror på.

För att uppnå vår vision av Tundlaheimslajven som en blandning mellan rå mystik, mörker, girigt intrigspel, äventyrlighet och folkfest har vi således valt att ställa upp världen som innehållsrik men med gott om svängrum för er som deltagare att vara med och påverka fiktionen, samtidigt som vi har valt att lägga vikt på konsekvens som den faktor som ska komma att ge lajvet den intensiva spänning och inlevelse som vi önskar.

När vi säger konsekvenslajvande, så innebär det att vi önskar av våra deltagare att försöka låta sina roller sköta den stora delen beslutsfattande, men även att respektera och ha hänsyn för andra spelare på lajvet. När ni nu läser reglerna kommer det bli allt tydligare vad vi menar med konsekvenser allt eftersom texten beger sig och det är vår förhoppning att ni efter att ha deltagit på ett lajv i kampanjen ska komma att förstå och dela vår vision.

Åldersgräns:

18 år utan undantag.

Incheckning

Före ett lajv ska samtliga deltagare checka in. Här tilldelas man bostad om man ännu inte tagit del av den informationen samt får eventuella rabatter återbetalda om man uppfyller villkoren för dessa. (läs mer under fliken ”rabatter” på hemsidan)

Utcheck

Alla deltagare måste checka ut, det är viktigt för att arrangörerna ska veta hur många deltagare som finns på området hela tiden. Utcheckning sker primärt efter lajvets slut och då återbetalas även depositionsavgiften efter det att eran boning har kontrollerats för städning. Om du måste ge dig av under pågående lajv är det ändå viktigt att du informerar arrangörer så att de vet att du inte längre finns på området.

Roll:

För att uppnå en kontinuitet och god upplevelse av lajven som inte bara särställda lajv – utan en kampanj, så önskar vi en beständighet bland rollerna i kampanjen. Vi vill gärna se att roller växer och utvecklas allt eftersom kampanjen flyter vidare och för att uppnå det håller vi vissa restriktioner vad det gäller en spelares roller i kampanjen. Inställningen är nämligen att du skapar en roll och sedan är det den rollen du spelar i kampanjen. Byten av roller kan ske i personlig överenskommelse med arrangörsgruppen eller om din roll skulle komma att dö under ett lajv men detta kommer som minst kräva att du helt byter klädsel och besättning, dessutom är det värt att notera att ingen spelare kommer få spela två vanliga karaktärer under samma arrangemang. Undantag hör till eventuella SLP.

Detta medför dock att du som spelare kan byta kläder hur du vill under arrangemanget utan att behöva förklara för var och varannan vem du är, det blir dessutom möjligt att genomföra mer bedrägliga plotter så som att försöka klä ut sig till nån annan för att kunna spionera eller liknande. Vi kommer dessutom göra vad vi kan för att göra det så lätt som möjligt för er att följa er rolls historia i kampanjen, läs mer under ”inloggning på hemsidan”.

Boende

Hela området är inlajv och alla hus och tält förväntas vara inlajv från det att lajvet startar tills det slutar. Eftersom vi ser hela området som en spelplats ser vi helst att alla anstränger sig för att göra sina stugor och boplatser till roliga och trevliga spelplatser. Se därför gärna till att ni kan täcka upp och gömma undan alla eventuella off-föremål och nödvändigheter så att ingenting behöver bli ståendes framme i onödan.

Lajvet ligger dessutom relativt sent på året och då det lätt blir kyligt även om man bor i ett av huse rekommenderar vi att ni garderar er mot kölden. Detta kan göras genom att ha ordentligt med kläder tillgängligt så att ni dels kan klä er varmt men även byta ut plagg som behöver torkas om ni råkar bli blöta. Att ni har med er någon form av värmekälla rekommenderas starkt (t.ex. fotogenvärmare). Det är också bra att förutom filtar till sängen ha med sig rikligt med mattor eller andra tyger att lägga över golvet och hänga för dörröppningar och fönstergluggar eftersom det kommer göra att er boning håller värme betydligt bättre.

Max 120st deltagare på arragemanget, varav 80st deltagare under hustak och 40st i tält.

Att smäda, förolämpa inlajv


Det är helt okej att vara otrevlig, svinig och förtryckande i sitt spel, dock är det viktigt att detta sker på rätt sätt. Det är strikt förbjudet att förtrycka/smäda någon baserat på off-attribut. Detta inkluderar t.ex. hudfärg, hårfärg, kön, vikt och personliga åkommor (t.ex. läspning eller handikapp). För att kommentera någons tal eller utseende måste du således känna personen tillräckligt bra off för att veta att detta inte är en off-egenskap som personen har. Det är också helt förbjudet att använda könsord som smädelser, eller att kalla någon ”kärringjävel”, ”gubbjävel” ”hora” eller ”luder” i nedtryckande egenskap.

Däremot är det helt okej att vara spydig angående en rolls inlajv egenskaper, vapenmodeller, yrke eller härkomst (inlajv). Världen har en mängd platser man kan komma ifrån och det är helt okej att vara fördomsfull mot speciella kulturer, var dock medveten att ingen kultur i vår värld är bunden till en speciell etnicitet.

Svordomar och kraftuttryck

Som kraftuttryck kan ”vid” användas i kombination med diverse passande ord tex: ”Vid alla gudar” eller ”vid min olycksaliga vänsterfot”. Andra svordomar och skällsord som kan passa kan vara diverse ord och sammansättningar som känns rätt i fiktionen. För att nämna några: För bövelen, piskande råttsvansar, landkrabbor, iglar och blodsugare, yngel, usling, parasit, sumpråttor och många fler.

Det är okej att använda klassiska kristna svordomar även om vi gärna ser att man är mer kreativ än så för det mesta. T.ex. Jävlar, helvete, satan, fan etc.

Det är strikt förbjudet att använda könsord och smädelseord anknutna till sexualitet. T.ex. Fitta, kuk, slyna, slampa, bög, homo etc.

Vapen, strid & skador

Vapen:

I Tundlaheim används blankvapen samt flintlås replikor.

Blankvapen får inte bäras efter mörkrets inbrott eller under påverkan av alkohol. Blanka klingor får inte användas för strid. Utan skall primärt bäras som dekoration eller att användas som hot.

Flintlåsreplikas skall vara tidsenliga och vid strid måste det vara tydligt vem målet är. Max avstånd på ett vapen anses vara 5 meter och måltavlan måste vara ansikte mot ansikte med skytten.

Död & skador:

Om vapen används blir personen primärt lätt eller svårt skadad beroende på hur vapnet används. Skador i benet/armen anses vara en lätt skada, skador mot bröst och ansikte anses vara en svår skada.

Vid skada måste personen som blivit sårad få hjälp av läkekunnig för att lägga om såret.

Alla skador och strider skall så snart som möjligt rapporteras till arrangörerna som beslutar vad påföljderna av dessa skador blir. En skada kommer att följa med spelaren under resterande tiden på lajvet och eventuella permanenta påföljder kommer föras vidare mellan lajven.

Ett vapen som avfyras på nära håll mot huvudet (50 cm) ses som en avrättning, och leder till döden om arrangörerna dömer handlingen rimlig.

På grund av att döden innebär att en spelare inte kommer kunna spela sin roll vidare i kampanjen ber vi alla att vara mycket restriktiva med användandet av dödligt våld. Istället är det viktigt att alla roller respekterar vapen då dessa kommer ha skarpa konsekvenser inlajv och att de spelare som väljer att ignorera spel på rädsla förlikar sig vid att de troligen inte kommer komma undan med detta för evigt inlajv. Som en följd av detta kommer även arrangörerna vara selektiva i att godkänna dödande och roller som på rutin dödar andra roller kommer inte vara välkomna på lajvet.

Knockning

Att knocka någon är att slå hen medvetslös. Detta kan göras genom att man smyger upp bakom någon, placerar en näve mot ryggen (inte slår) och viskar knock i örat på denne. Personen ska då spela avsvimmad under minst fem minuter, tillsdess att någon väcker denne eller till det att personen är ensam kvar. Notera att knockning inte leder till någon minnesförlust i kampanjen så för att en person inte ska kunna veta eller ha en aning om vem som knockat denne får personen inte vara medveten om din närvaro innan knockningen.

Döda roller som vill skaffa ny roll:

Om en roll dör får denna spelare inte komma tillbaka i en liknade roll. Det vill säga hen måste helt byta kläder och besättning för att åter igen återkomma till Tundlaheim.

Vad som händer om man dör under lajvet:

En spelare som får sin roll dödad under ett lajv får inte starta en ny roll samma lajv. För att man ändå ska kunna delta i enklare festligheter och inte behöva bege sig hemåt mitt under pågående lajv så erbjuder vi låneroller i en kyrkoorder som håller till i byn. Dessa roller ska inte lägga sig i något djupare intrigspel så som att plotta eller ta värvning i någon besättning utan ska hålla sig till den rollbeskrivning man får ta del av vid ett sådant inträffande. I kort, att dö är något du inte vill göra på lajvet.

Pengar, föremål och intriger

Skepp

Kampanjen utspelar sig i en fiktion där piraternas leverne blivit hårt förföljt och riskernas flottor har med stor framgång stängt ned alla de större pirattillhållen och med dem har de legendariska och tungt bestyckade piratskeppen gått en vattnig grav till mötes. Därför är det just nu inte möjligt att spela en besättning med ett stort skepp utan urvalet är begränsat till Slupar och skonare. Ni kommer att bli tilldelade ett skepp med dess specifikationer när ni anmäler er, men det är helt okej att ha önskemål. Notera dock att inga undantag kommer göras för större skeppstyper, men det är inte omöjligt att detta kan komma att ändras i framtiden lajvens deltagare styr det hela ditåt.

Pengar:

Hela handelssystemet kan hittas under praktist och handelssystem

Tundlahemskampanjen har i grunden fyra stycken valörer i sin valuta, nedan följer en enkel tabell med växelkurs:
Valör Värde i Marker Värde i Taler Värde i Dubloner Värde i Äspingar
Mark (kopparmynt) 1
Tal (Silvermynt) 10 1
Dublon (Guldmynt) 200 20 1
Äsping (Tacka i stjärnsilver) 10 000 1000 50 1

Intrigföremål

Intrigföremål är föremål, dokument eller andra objekt som ingår i intrigtrådar. Dessa kommer ha lila band som inte för avlägsnas och ska återlämnas efter lajvet.

Värdeföremål

Det finns även värdeföremål och ädelstenar som arrangörerna sätter i spel. Stenar och andra värdeföremål som inte förts till lajvet av arrangörerna anses vara falska och om det uppdagas att en person handlar med falska värdeföremål kommer denna person ställas inför piraträtten och avrättas på plats.

Kommer finnas personer inlajv som kan värdera och även köpa värdeföremål och bedöma varornas äkthet.

Större värdeföremål kommer att lilabandas precis som intrigföremålen, vi inser att detta kan skapa svårigheter att urskilja vad som enkom är värt pengar och vad som kan ha betydelse för större förlopp, vilket är hela meningen.

Skatter

Det kommer finnas föremål på området som kan hittas. Vissa kommer nämnas i dikter och gåtor andra bara finnas lite här och där. Alla dessa föremål är märkta med ett guldband personen som hittar dessa skatter. Tar med dem till värdshuset och visar upp dem för arrangörerna. Efter att detta har gjorts tas guldbandet bort och föremålet tillfaller personen som hittat det. Personen får behålla föremålet efter lajvet, detta som ett steg i vårt projekt ”återbäring till lajvarna”.

Säkerhet

Vakt.

Det kommer att finnas en vakt på området för att förhindra Off bråk och andra bekymmer. Vi hoppas att detta inte kommer behövas men vi arrangörer anser att det är bättre att ta det säkra före de osäkra.

Vakten eller vakterna kommer att presenteras kvällen innan lajvet och kommer att vara lätta att känna igen på deras klädsel. Vakternas ord är lag och de har rätten att avhysa personer från området. Alla vakter kommer vara utbildade väktare för att trygga allas säkerhet.

Alkohol

Alkohol kommer att vara tillåtet på området. Det kommer även finnas till försäljning på värdshuset. Vi har säkerställt alla tillstånd hos polismyndigheterna för att detta skall vara möjligt. Deltagare dricker dock med eget ansvar och får inte bli så berusade att de inte längre kan spela sina karaktärer. Om en vakt eller arrangör ber en spelare att dricka vatten eller gå till sin boning ska det efterföljas. Arrangörerna förbehåller sig rätten att avhysa personer utan ersättning om de inte kan efterfölja reglerna.

Eld

I de stugor som det finns eldstäder är det okej att elda, det är också okej att använda de redan färdiga eldstäder som finns utomhus runt om på området. Ljus lyktor och facklor får förekomma, dock så måste alla lågor som inte är stadigt uppställda någonstans utan bärs runt vara inneslutna. Det innebär att det inte är okej att gå runt med facklor eller fria ljus men en lykta passar utmärkt att bära i handen. Vi vill också att alla hushåll har en skumsläckare utställd på ett ställe som alla i hushållet känner till ifall olyckan är framme.

Eldvakt

Varje hushåll/grupp ska ha en ansvarig varje dag som samtliga i gruppen känner till. Den personens uppgift är att ta ansvar för att inga lågor lämnas obevakade samt att hålla ett öga på gruppen så att ingen irrat bort sig ut i skogen eller dylikt.

Nödsituationer

Vid off-fara eller om någon skadar sig på riktigt är det viktigt att bryta spelet på ett tydligt sätt. Detta görs bäst genom att tydligt börja det man säger med ordet ”off”. Tex: ”Off, Niklas har slagit i huvudet, hämta hjälp”.

Diskret off-signal – En glimt av verkligheten

Vi har utvecklat ett metaverktyg som ska göra det möjligt för spelare att stämma av med varandra på ett smidigt sätt även om man befinner sig mitt i ett fullsatt värdshus. ”En glimt av verkligheten” är till för att säkra allas offtrygghet i spelet.

1. En glimt av verkligheten är en gest vari du formar din ena hand som en kikare och tittar på en medspelare tills denne har noterat din gest. Om denne tittar tillbaka med samma gest innebär det att den fortfarande är bekväm OFF i situationen.
2. Om hen istället gör samma gest men sluter handen när ni ser på varan så är något inte okej. Ni uppmuntras då att gå undan för att reda ut vad som inte är bekvämt, ifall detta nu inte är uppenbart i situationen.
3. Utbytet avslutas genom att den som startade informationsbytet gör gesten igen med sin egen ståndpunkt, dvs. öppen eller sluten näve beroende på vad som är fallet, och därmed är det hela avslutat. Således blir flödet ”frågeställning” – ”svar” – ”svar”.



Exempel på när detta kan vara brukligt är till exempel i situationer där en vild konflikt pågår och man antingen blir osäker på någon annan inblandads bekvämlighet eller om denne spelar så pass övertygande att man själv tvekar på om det hela fortfarande är In eller Off. Ett annat lämpligt användningsområde är när flörtandet blir vilt på värdshuset och man själv blir obekväm, alternativt vill kolla om någon annan är obekväm. Regeln tillhandahåller en mycket tydlig följd som ger svar på vart en annan spelares gräns är och alla på lajvet förväntas ha läst och förstått den, kontakta arr om informationen här inte är tydlig nog. Att bryta mot regeln blir då direkt helt oacceptabelt och baserat på hur illa det är riskerar man att få packa ihop sina saker och lämna området omedelbart. Vi värdesätter våra deltagares människovärde och kommer inte kompromissa med individer som går över tydligt utstakade gränser.
 

Distansavtal

Ingånget avtal är ett distansavtal och ger en ångerfrist på 14 dagar från den dagen då anmälan gjorts
© 2016 Larp Lab Imagination AB